Jong Haventalent 2024 over haar afgelopen jaar

‘Je kan niet in één jaar de hele wereld veranderen’

Jong Haventalent 2024, Charlotte Janssen, over haar afgelopen jaar.

Kun je alles wat buiten de haven te doen valt, ook in de haven doen? Het antwoord van het Jong Haventalent 2024, Charlotte Janssen, is volmondig ja. Een jaar lang vertegenwoordigde ze de Rotterdamse haven met als missie: ‘kennis delen in de Rotterdamse haven stimuleren’, en juist daar zijn om de juiste verbindingen te leggen. Ze schikt zich in haar bescheiden rol, als degene die kan faciliteren in een wereld vol mogelijkheden.

Tegelijkertijd begint het volgens Charlotte al vroeg, op de basisscholen. “Ik zie de haven als een community,” vertelt ze. Daar plantte ze het zaadje in de hoofden van de talenten van morgen. Met presentaties en informatiesessies op plekken waar weinig kennis van de haven aanwezig was, bracht ze de sector tot leven. “Op een school in Rotterdam-Zuid hield ik een les in containerlogistiek. Ik nam een mini-container mee om uit te leggen hoe schoenen van de ene kant naar de andere kant van de wereld worden verscheept. De kinderen vonden het fascinerend!” Volgens Charlotte is dat precies waar het begint.

‘Als minimaal tien kinderen in een volle klas overstag zijn, dan heb je in elk geval ergens een zaadje geplant.’

Jong Haventalent 2024 over haar afgelopen jaar

Hoe een passie voor de haven ontstond

Zelf wordt Charlotte warm van logistiek – dingen zo efficiënt mogelijk van a naar b brengen. Maar haar passie voor de haven ontstond niet meteen. “Ik voelde me niet direct aangetrokken tot de sector,” geeft ze toe. “Dat moment kwam, gek genoeg, in mijn thuissituatie. Ik woonde destijds aan de Maas, keek naar buiten en voelde dat ik iets wilde bijdragen aan de haven.” Dat gevoel bracht haar bij Venturn, waar ze als young professional haar carrière startte. “Vanaf het eerste gesprek wist ik dat ik in de juiste werkomgeving zat.”

Nu werkt Charlotte als Business Consultant bij Portbase, waar ze zich richt op integrale projecten binnen de maritieme sector. “De haven heeft ongeveer 193.000 arbeidsplaatsen, maar door digitalisering en de energietransitie zijn er nog steeds bijna 8.000 vacatures onvervuld. Er is werk aan de winkel,” vertelt ze. Volgens Charlotte hebben alle betrokkenen in de haven één ding gemeen: een hart voor de sector. “Of het nu gaat om cultuur, arbeidsmentaliteit, of innovatie – iedereen zet zich in om de haven steeds verder te verbeteren.”

Het belang van verbinding en zichtbaarheid

Neem bijvoorbeeld Port of Opportunities, een organisatie die vluchtelingen en statushouders begeleidt naar werk. Charlotte speelde een verbindende rol tussen hen en de Rotterdamse Douwers. “Een kennis van mij zet zich als vrijwilliger in bij de Douwers. Hij vroeg of ik kon helpen om Rotterdamse jongeren op weg te helpen. Dankzij mijn contacten bij Port of Opportunities kon ik een kennismaking tussen beide partijen faciliteren.”

“Jongeren hebben frisse ideeën en een nieuwe blik, terwijl ervaringsdeskundigen beschikken over een schat aan kennis. Het samenbrengen van deze perspectieven is belangrijk om zowel innovatie als continuïteit in de haven te waarborgen.” Dit bleek ook tijdens het Mainport Talentendiner, waar ze jongeren uitnodigde om in gesprek te gaan met professionals uit de sector. “Luisteren naar elkaar opent deuren en schept mogelijkheden waar je anders niet aan had gedacht.”

Charlotte benadrukt dat zichtbaarheid de sleutel is tot succes. Evenementen zoals de Harbour Run voor kinderen en programma’s zoals TechMission laten jongeren zien hoe veelzijdig de haven en techniek is. “Het gaat erom dat we de haven laten leven, als een plek vol kansen en verhalen.” ”Op de Dag van de Haven, donderdag 19 december, zal ze met trots het stokje overdragen aan het volgende Jong Haventalent.

Nieuwe missie: praat met elkaar over wat je doet

Het imago van de Rotterdamse haven is al lang niet meer zo ruw als velen denken. Kantoorpersoneel draagt bij aan de wal, marketingmedewerkers vertellen het verhaal; alles wat je buiten de haven kan doen, kan je ook in de haven doen. Dat zichtbaar maken is vooral een missie voor het volgende Jong Haventalent. ‘Het is een illusie dat je daarmee alle doelgroepen kan bereiken. De haven is zo wijdverspreid, zo divers en dus zie ik deze rol toch vooral als katalysator om bestaande initiatieven met elkaar te verbinden. Praat met elkaar over wat je doet – dat is mijn nieuwe missie.’

Stem hier op Max, Marouane of Yvo: Wie wordt het Jong Haventalent 2025?
Meedenken over inclusiviteit, diversiteit en Human Capital? Tjarco en Leandra gaan graag met je in gesprek.