H2 Coach Boat dit jaar gebouwd

Een consortium van Nederlandse bedrijven en instellingen bouwt dit jaar een schone coachboot voor de zeilsport. Door de aandrijving op waterstof in combinatie met elektriciteit kan de CO2-uitstoot fors worden teruggedrongen.

Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een zogenaamde rigid-hull inflatable boat (Rib), een rubberboot versterkt met een skelet uit hout, metaal of kunststof en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Het was Jaap Zielhuis, hoofdcoach bij het Watersportverbond, die met het idee kwam om in Nederland een schone versie te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de plannen van de koepelorganisatie World Sailing om in 2030 bij grote wedstrijden alleen nog emissieloze coachboten toe te laten.

Een challengeteam van Young Professionals uit de Drechtsteden samen met studenten van de TU Delft ontwierpen de H2 Coach Boat. Niet zomaar een boot, maar een hypermoderne RHIB die vaart op waterstof. Dankzij een consortium van Sailing Innovation Centre, het Watersportverbond, Koedood, Habbeké Shipyard en andere partijen uit de marine sector zoals Oceanco, HyFly, De Stille Boot, Intelligent Energy en Torqeedo konden de plannen verder worden uitgewerkt. Na een uitgebreid haalbaarheidsonderzoek, de ontwikkeling van een aandrijflijn en vele testen op het water, kan er nu voor het eerst een volledige prototype worden gebouwd. Het doel is tien varende boten op het WK Zeilen (Den Haag, 2023).

Meer informatie? Kijk op:

www.sailinginnovationcentre.nl
www.jachtbouwactueel.nl
www.economicdevelopmentboard.nl

Bron: Economic Development Board