Shypple Maritime Delta

Evalueren en innoveren; samen naar een transparantere zeevrachtbranche

Meer dan 90% van de wereldhandel wordt over zee verscheept. Om zeevracht zendingen te regelen zijn 90% van de werkzaamheden afhankelijk van excel spreadsheets, e-mails en telefoontjes. Deze manier van werken kost veel tijd en is tegelijkertijd erg gevoelig voor miscommunicatie. De blokkade van het Suez kanaal laat zien dat een schip de hele handelseconomie kan verstoren. Er is daarom ook veel behoefte naar controle, inzicht, flexibiliteit en real time planning.

Founder en CEO Jarell Habets verbaasde zich in 2016 al over het gebrek aan innovativiteit in de logistieke industrie tijdens zijn bijbaan in de zeevrachtbranche: “Een traditioneel expeditiekantoor is een papierwinkel. Ik was vaak, door het gebrek aan inzicht, lang bezig met het opvragen van prijzen om een eerlijke offerte te sturen naar klanten.Daarnaast is het hele verschepingsproces vrij ingewikkeld. Je hebt met heel veel verschillende partijen (havens, douane, chauffeurs, rederijen) te maken.” Hij richtte Shypple op om dit proces zo transparant en inzichtelijk mogelijk te maken.

Flexibiliteit in kwetsbare tijden
Shypple wil af van enorme de papierwinkel die ontstaat door de communicatie en documentatie bij zeevracht. De vrachtvervoersmarkt heeft een waarde van 300 miljard euro. Volgens Shypple wordt het overgrote deel daarvan gemanaged door “een sterk gefragmenteerd en achterhaald systeem dat van Excel-sheets, e-mails, telefoongesprekken, papierwerk en andere foutgevoelige communicatiemiddelen aan elkaar hangt.”

“De problemen die in de sector ontstaan als gevolg van de corona pandemie – en meer recent in het Suezkanaal – illustreren hoe kwetsbaar de wereldhandel is. Des te groter de behoefte is aan realtime inzicht, controle en meer flexibiliteit in de planning”. Shypple speelt in op diezelfde kwetsbaarheid van de markt als samenwerkingsplatform waar alle stakeholders een podium hebben om hun specifieke zending(en) en de communicatie daaromheen bij te houden.

Wij zijn extra enthousiast en tevreden vanwege de automatische updates en notificaties die wij bij Shypple krijgen. Shipping dates, ETA’s en anders belangrijke informatie over de containers hoeven we dus niet zelf bij te houden. Het is altijd duidelijk, inzichtelijk en gebruiksvriendelijk”.

– Hans Boodt, Sports & Leisure Group over Shypple

Constant in ontwikkeling
Om een leidend platform te kunnen zijn – en blijven – werkt Shypple dagelijks in eigen beheer verder aan ontwikkeling van het platform. Dit in nauwe samenwerking met alle gebruikers in de gehele keten. Shypple focust hierbij op de globale samenwerking tussen de verschillende partijen. Door alle communicatie en informatie te centraliseren in het platform. Het optimaliseren van de processen, het beschikbaar maken van informatie en het vergroten van het bereik van het platform zijn dan ook kernpunten in de productstrategie. Op basis van data wordt het gebruik van het Shypple platform continu geëvalueerd. Nieuwe ontwikkelingen worden getest en lopende projecten kunnen continu bijgestuurd worden op basis van actuele bevindingen.

Op de hoogte blijven?
Shypple groeit hard! Er staan een aantal mooie innovatieve projecten op de planning. Wil je op de hoogte blijven van Shypple? Volg ons dan op Linkedin.